رئيس التحرير

علاء الجمل

رئيس التحرير

علاء الجمل

بث مباشر

Loading...

كتاب وآراء

ألبومات

محافظات

أرصاد وفضاء

“أتمنى متنسونيش زي ما كنت منسية في الحياة”.. فتاة جامعية تنهي حياتها بالحبة السامة في المنصورة وتترك خلفها رسائل عتاب

عبدالله محمود

Wednesday 31 أغسطس 2022 | 09:58 AM

“عمتاً أنا على حافة الانتحار”، قبل ساعات من إقدام فتاة جامعية بالدقهلية، على التخلص من حياته، تركت تلك الرسالة لتنبيه الأسرة والأصدقاء على أنها تمر بحالة نفسية سيئة.

بعدها بساعات، كانت رنا 22 عامًا، قد استسلمت لوساوس الشيطان وهانت عليها نفسها، ولم تجد سوى الموت حلاً لمشاكلها.

في منشور سابق للعشرينية، على صفحتها الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك قالت إنها تشعر بالحزن الشديد بسبب وصولها لتلك الحالة السيئة قائلةً: “وانا بكتب الرسالة دي مش شايفه من كتر الدموع اللي بتنزل من قلبي مش عيني”.

وتصف رنا الحالة التي كانت تمر بها قبل قيامها بتناول حبة الغلال للتخلص من حياتها، “انا تعبت تعبت اوي و استحملت كتير اوي بس انا انسانه عندي طاقه مش قادره استحمل كل ده لوحدي ، أنا بس كنت محتاجه حد يطبطب عليا وياخدني ف حضنه انا عمري م حسيت ب حنيه ام ولا اب ولا اخوات ولا أصحاب ، انا عايشه لوحدي حرفياً رغم وجود الناس دي حوليا انا لوحدي والوحدة وحشه اوي ومُتعبه اوي انا اتهلكت واتأذيت واتخذلت من اقرب ناس ليا و ف الاخر يتقالي معلش”.

كانت تحاول صاحبة الاثنين وعشرين عاماً، أن تعاتب الجميع بسبب الحالة التي باتت عليها، :”محدش يكلف نفسه يفكر فيا ولا يفكر ف احساسي ، اعيش ليه! اعيش لمين ؟ انا ف الوقت ده كنت عاوزه بس اللي يحسسني اني استاهل اتحب و ان حد يفضل معايا عشاني عشان بيحبني ، انا حاربت الناس كلها عشان ابقي كويسه وكل محولااتي فاشلت ، اتأكدو اني موصلتش ل هنا بسهوله كده لا والله انا عافرت عشان موصلش بس للاسف الحزن كان اقوي مني”.

طلبت رنا من الله في رسالتها أن يغفر لها على ماهي مقدمه عليه، :”اتمني ربنا يسامحني و يحاسبني ع تعبي وقلة حيلتي مش ع عدم ايماني به ، حاجه اخيرا انا كنت لوحدي ودلوقتي لوحدي”

كما تمنت الفتاة العشرينية، عدم حضور أسرتها لجنازتها،: “اتمني محدش من أهلي يحضر جنازتي لإني ماشيه زعلانة زعلانة منهم كلهم ومش مسامحة فى حق نفسي ابداً، إدعولي بالرحمة وافتكروني بالخير أتمنى متنسيش زي ما كنت منسيه”.

وفي نهاية المنشور خاطبت حبيبها السابق،: “وقولو للشخص اللي ختم نهاية حياتي إنه كان أملي الوحيد و للأسف خذلني، عرفوه إني كنت بحبه عرفووه إني خلاص فارقت الدنيا دي وأنا حزينه و زعلانه علي نفسي، هيعرف بالصدفة إني موت زيه زي ناس كتير أوي كانت ف حياتي، حفلة تخرجي بعد بكرا هي مش حفلة تخرجي من الكلية بس ومن الحياة كمان، إدعولي ربنا يسامحني و محدش يقولي ماتت كفره لأن الكُفر هو إني أفضل عايشه مأذيه و منسيه ووحيده”.

وتلقت اللواء مروان حبيب مدير أمن الدقهلية إخطارًا من مدير المباحث الجنائية يفيد بورود بلاغ لمركز شرطة بلقاس من مستشفى بلقاس المركزي بوصول فتاة تدعي ” رنا. ج ” 22 عامًا، مصابة بحالة إعياء شديدة نتيجة تناولها قرصًا كيماوًيا “حبة الغلة السامة”.

وعلي الفور انتقل ضباط المباحث الجنائية وتبين مصرع الفتاة وذلك لمرورها بحالة نفسية سيئة وتعاني من اكتئاب بسبب معاملة أهلها لها، وتحرر عن ذلك المحضر للازم وجاري العرض علي النيابة العامة، يذكر أن الفتاة تركت رسالة قبل انتحارها تطلب بعدم سير أهلها في جنازتها.

ويحذر مصر الآن من الانتحار، مطالبا من تراودهم مثل هذه الأفكار التوجه إلى طبيب نفسي في محاولة لحل مشكلاتهم، وما قد يتعرضون له والتفكير بإيجابية حول استمرارية الحياة التي منحها الله للإنسان.

وتعمل الدولة على تقديم الدعم للمرضى النفسيين؛ من خلال أكثر من جهة خط ساخن، لمساعدة من لديهم مشاكل نفسية، أو رغبة في الانتحار، أبرزها الخط الساخن للأمانة العامة للصحة النفسية، بوزارة الصحة والسكان، لتلقي الاستفسارات النفسية والدعم النفسي، ومساندة الراغبين في الانتحار، من خلال رقم 08008880700، 0220816831، طول اليوم.

0 تعليق

0 أضف تعليقs

أضف تعليق

Your email address will not be published.

أخبار متعلقة

Contact Us