رئيس التحرير

علاء الجمل

رئيس التحرير

علاء الجمل

بث مباشر

Loading...

كتاب وآراء

ألبومات

محافظات

أرصاد وفضاء

حمو بيكا يفتح النار على الموسيقيين مجددًا: سيبوني أشتغل في بلدي ودعوا الملك للمالك

لمياء علي

Thursday 23 يونيوe 2022 | 12:01 PM

يبدو أن قرار نقابة المهن الموسيقية، بعودة حسن شاكوش إلى الغناء، بعد إيقافه لمدة 10 أشهر على خلفية أزمته مع المطرب الشعبي رضا البحراوي، جعل مؤدي المهرجانات حمو بيكا، يعود لمهاجمته النقابة من جديد.
مطالبة بالعودة للغناء

وخرج بيكا منذ قليل، في بث مباشر عبر فيسبوك، يطالب النقابة بالسماح له بالغناء في مصر، معرباً عن حزنه لابتعاده عنها، واشتياقه لأسرته وأصدقائه

.

رسالة يشوبها الحزن

 

وقال خلال الفيديو:” ليه تمنع الفرحة من على وشوش الناس وحشونى صحابي واخواتي وكل حاجة فى مصر ،أنا بقالي شهر عدى عليا كأنه 100 سنة برا مصر، مصر أم الدنيا وهتفضل بخير, سيبونا نشتغل جوه بلدنا، أنا هنا شغال بس مش بحس بطعم النجاح غير فى بلدى مصر”.

 

مرارة فراق الوطن

 

وأضاف أنه يعمل حالياً بدبي، ولديه جدول أعمال مزدحم بالحفلات في عدد كبير من الدول العربية، ولكن دون جدوى لأنه لا يشعر بالسعادة والنجاح إلا في مصر.

 

وأردف: “الحمدلله عندي حفلات فى دبي وتركيا ولبنان تكفيني سنة، انا طالع افضفض معاكوا شوية مش زعلان ان انا مش شغال فى مصر ,انا زعلان انكو حرمتوا جمهورى منى، كل اللى طلبه سيبوني اشتغل زى زمايلى كل مطربين المهرجانات والراب خدوا الكارنيهات مفضلش غيري”.

 

واستطرد: “بلاش تقفوا فى طريقنا، مش مبقاش فى العمر غير حاجة بسيطة ومفيش حاجة دايمة غير السيرة الطيبة وسيبوه الملك للمالك وبلاش تقطعوا فى أرزاق الناس الحياة صعبة وسيبوه الناس ترزق ربنا اللى بيقسم الأرزاق “.

 

وأكمل: ” الرزق بيتاخد مني في مصر، ربنا جبلى رزق في مكان تاني فى مكان محدش بيقول فيه ممنوع، في نقابة هنا في دبي بس محدش بيقولك انت ممنوع ولا متشتغلش، هنا الناس بتقدر الفن وكل واحد فى حاله اللى عايز يشتغل يشتغل والخير هنا كتير وفى بلدنا الخير اكتر سبونا نرزق “.

 

رسالة ختامية للبث مؤثرة

 

وأختتم حمو بيكا: رسالة لأمي وحشتيني وربنا ميحرمني منك واخواتى وحشتوني وزوجتي ووش الخير هي حاليا معايا فى السفر وبلاش تتنمروا على حد “.

 

رسالة سابقة مُبطنة

وكان بيكا قد وجه رسالة مبطنة منذ أيام، بالتزامن مع عودة صديقه شاكوش إلى الغناء، وكتب: الواحد مهما بيسعي أنه يوصل لحاجه معينة في بلده نفسه فيها لازم يكون فيه مطبات وعوائق قدامه توقفه عن اللي نفسه فيه، بس الحمد لله و الله مش بزعل ولا بتضايق من ده، اللي بيزعل الواحد أنه يشوف حد غيره من غير اي مجهود بيوصل للي عايزه بسهولة ، المشكلة هنا فين، برغم اني سعيت كتير في اني احل المشكلة دي، بجد بقيت بتعجب كل يوم من اللي بيحصل، هل ده من الطبيعي يعني، يلا اهي كلها ارزاق.

0 تعليق

0 أضف تعليقs

أضف تعليق

Your email address will not be published.

أخبار متعلقة

Contact Us