رئيس التحرير

علاء الجمل

رئيس التحرير

علاء الجمل

بث مباشر

Loading...

كتاب وآراء

ألبومات

محافظات

أرصاد وفضاء

ريهام سعيد أبرزهم.. متابعين يدعمون ظهور إيمي تاتو على شاشة التلفزيون

مروة الدقيشي

Wednesday 3 أغسطس 2022 | 11:01 PM

ضجت مواقع التواصل الاجتماعي، خلال الساعات الماضية، بغضب صبه عدد من روادها خاصة خريجي كلية الإعلام، على خبيرة التجميل المعروفة باسم إيمي تاتو، بعد إعلان قناة الشمس عن تقديمها برنامج على القناة الأحد من كل أسبوع ضمن خطتها البرامجية.

الرفض الذي واجهته إيمي من مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي، يعود كونها أثارت الجدل بعد من الفيديوهات التي نشرتها عبر صفتحها على فيسبوك، في وقت سابق، بينما اعترض خريجي ودارسي الإعلام على وجودها ضمن صفوف مقدمي البرامج وهي غير دارسة للإعلام، في حين أن دارسيه لا يجدون فرصة مناسبة.

لكن رغم الغضب الذي واجهته إيمي والرفض، إلا أنها وجدت الدعم من آخرين الذين دافعوا عنها.. وفيما يلي نعرض أبرز التعليقات الداعمة التي تلقتها إيمي تاتو من متابعيها.

 

ريهام سعيد تدعم إيمي تاتو

كانت ريهام سعيد هي أبرز من أعطت الدعم لإيمي تاتو، ودافعت عنها أمام الرافضين، وكتبت ريهام منشور عبر حسابها الخاص على فيسبوك تدعم فيه خبيرة التجميل إيمي تاتو مطالبة فيه الناس بالرحمة، لافته إلى أن تاتو  لن تظهر بصفتها مذيعه في برنامج على قناة الشمس  وأن البرنامج  له مذيعه وتاتو كانت ستقدم فقرة في هذا البرنامج  خاصة بالتجميل.

واستعجبت سعيد من السب الذي تعرضت له إيمي تاتو من رواد مواقع التواصل الاجتماعي، مؤكدة على أن كل من كتب بوست يهاجم فيه إيمي تاتو “هيموت ويشتغل في الإعلام“.

ريهام سعيد لأيمي تاتو

متابعة  “إيمي تاتو هي اللي  خدت الفرصة منك؟ لا محدش بياخد رزق حد علي فكره في ناس علي الشاشات بفلوسها و فشله ومحدش بيتكلم جيتوا على الغلبانة اللي نحتت في الصخر لحد ما وصلت”.

ووجهت سعيد رسالة دعم إلى إيمي تاتو قائلة لها “إيمي دمك خفيف و عندك كاريزما و تتحبي وهتكسري الدنيا لافته إلى أن مش كل اللي بيطلع علي الشاشه نسميه إعلامي في  entertainerبس احنا بقينا صعب اوي “.

 

وأضافت سعيد “حد فكر ممكن تبقي هي نفسيتها عامله إزاي دلوقتي؟ مش مهم صح؟ المهم تطلع عقدك علي الناس وبس كما تساءلت  فيديوهات إيمي تاتو اللي  حاصدة على ملايين المشاهدات مش دليل على أن لها جمهور و محبوبة؟ عيب بقي الفاشل يطلع عقده علي الناجح لأن و الله ما هتاخد اكتر من رزقك”.

عبير الخاطبة

كما قامت واحدة من متابعي إيمي تُدعى عبير الخاطبة بنشر بوست تدعم فيه خبيرة التجميل إيمي تاتو قائلة “هتنوري الشاشه يا قمر”.

عبير الخاطبة

تعليقات جمهور إيمي تاتو

ومن جانبهم نشرت جهاد سعد أحد رواد موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك بوست “أنا اتعاملت مع الست دي شخصيًا وكنت ماسكه  السوشيال ميديا ليها اكتر من سنة الست دي من الستات الشقيانه جداً اه هي عصبيه جداً  وكان سعات بيحصل مواقف منها غلط مع العملاء لأنها مش بتقدر تتحكم في عصبيتها“.

وأضافت “بس أنا شايفة أنها اشتغلت على نفسها جداً وطورت جداً كل النقط ده وقدرت تتواصل مع ال clients وتكسب حبهم ليها في أسرع وقت ووصلت أنها تبقي مشهوره في اقلغ من سنة وكمان فنانين كتير بقوا بيتعاملوا فالسنتر بتاعها وبيشجعوا الناس أنهم يروحوا فأكيد كل ده دليل أن الست اشتغلت وطورت نفسها“.

جهاد سعد لإيمي تاتو

واختتمت سعد البوست قائلة “محدش عارف ظروف حد ولا ليه ربنا بعتله رزق كبير الست دي جوزها مات وشقيانه بجد عشان تفتح بيوت ناس كتير وعشان ابنها اللي بتربيه لوحدها وهو عنده مشاكل صحيه كتيره جداً ومحتاج منها مبالغ ماحدش يتخيلها شهاده حق اختلفت أواتفقت معاها بس كفايه أنها بتشتغل بالحلال عشان ما تعملش حاجه غلط الست دي لو غلطت كان زمانكم معلقين المشانق عليها مشوارها والله ما كان سهل شهاده حق الست دي تعبانه اوي فحياتها الكل شايف اللي بره محدش عارف التفاصيل”.

 

وقف برنامج إيمي تاتو المذاع على قناة الشمس

وجاءت تلك المنشورات قبل أن تقوم إيمي تاتو منذ ساعات بنشر صورة لها على حسابها على الفيسبوك تفيد بأن تم وقف البرنامج الذي كان سوف يذاع على قناة الشمس.

وكان المجلس الأعلى للإعلام قد أصدر قرار بوقف برنامج إيمي تاتو وقال المجلس في بيانه أن قرار الإيقاف جاء بعد أن تلقى المجلس شكاوى كثيرة، حول خرق البرنامج للقوانين الإعلامية، ومخالفة شروط الترخيص الصادر للقناة، وتحويل المسؤول القانوني للتحقيق في المخالفات المنسوبة للقناة”.

 

 

تعليق إيمي تاتو على الهجوم ووقف البرنامج

كتبت إيمي تاتو منشور عقب وقف البرنامج من قبل المجلس الأعلى للإعلام قائلة “الحمد لله والفضل كله لله قدر الله وما شاء فعل” مضيفةهوه انا بصراحه مش عارفه ليه حصل غضب علي السوشيال ميديا وخصوصا عند بعض الاعلامينوخصوصا المبتدئين الموضوع اخد اكبر من حجمه الموضوع كله كان فقره في برنامج بتقدمه مذيعه اصلا اكتمال الموضوع او نهيه ولا فرق معايا“.

وأوضحت سبب قبولها البرنامج قائلة “انا قبلته بناءا عن طلب كثير من السيدات عن عرض بعض المعلومات والتجارب اللي تخص جمال المرأه وعلاقتها بالشعر والبشره والتاتو.. انا أتعرض عليه كتيييير من التمثيل والظهور في برامج وحلقات خاصه وعرض قصه حياتي وعلطول برفض لاني فعلا تركيزي كله على شغلي

وده البرنامج الوحيد اللي قبلته لانه خاص بفقره عن المرأه اعتبرته كدردشه زي مبدردش على بيدج المطبخ او التاتو “.

إيمي تاتو

وتا بعت “كبرته الموضوع اووووى ودي معاها ودي معهاش وهوه لا فارق عندي من اساس”. مؤكدة “انا برفض اي عرض منتج كاعلان مع ان المكسب من ورا كتير، انا برفض لقاءات كتيييير مع صحافين والقنوات معروفه جدا وكمان بمقابل مادي، انا برفض دخولي في التمثيل مع ان كتير شجعني اني اقبل.. برفض استغل بيدجاتي لأي نوع من الترويج او زياده الرتش، كل شغلي تاتوهات والمطبخ كحب دردشه معاكم وليس اكتر

واختمت المنشور قائلة “مع احترامي طبعا لقناه شمس وغيرها انا اقدر على بيدج واحد من بيدجاتي مع احلي فانز اوصلهم اللي عيزاه وتحت أمرهم في اي استفسار”.

0 تعليق

0 أضف تعليقs

أضف تعليق

Your email address will not be published.

أخبار متعلقة

Contact Us