رئيس التحرير

علاء الجمل

رئيس التحرير

علاء الجمل

بث مباشر

Loading...

كتاب وآراء

  • محتسبو الإعلام والكمبوشة الإعلامية

    حسام السويفي

    محمد الباز الذي انتقد من قبل منح البعض لأنفسهم دور المحتسبين في الاعلام، هو نفسه من ارتكب نفس فعلتهم؛ فمنح بعضهم شهادة مهنية، وحجبها عن

  • يناير.. البهجة والحزن

    علاء الجمل

    مضت 2022 سريعاً قبل أن ننجز نصف ما وعدنا به أنفسنا في بداية يناير، كما يحدث كل عام، وبأحلام مؤجلة، وخطط غير مكتملة التنفيذ، وأعمار

  • ضغوط عالمية واخفاق حكومي

    علاء الجمل

    إذا طلبنا من رجل عادي الدخول في مواجهة مع “بيج رامي” ستكون النتيجة مأساوية بلا شك خاصة مع عدم اخضاعه لتأهيل من أي نوع يعينه

  • القارئ والصحافة الهابطة

    علاء الجمل

    «أنتوا بتقدموا صحافة هابطة، فين المواضيع اللي بتهم الناس»، يقول القارئ دائما في تعليقات بنفس المضمون على الأخبار السخيفة عديمة المضمون (نعم هي سخيفة ونطلق

  • هي شريفة.. وأبوها غير شريف

    فتحي فريد

    تابعت مثل غيري ما تم نشرة من أخبار عن زفة بلدي جابت شوارع وأزقة إحدى القرى المصرية، يحمل فيها الأب فوق أعناقه ابنته التي طُلقت

ألبومات

محافظات

أرصاد وفضاء

عارفة عبد الرسول لـ مصر الآن: أنا وياسمين عز حققنا التارجت وكنت عاوزة أفهمها الدنيا ماشية إزاي

لمياء علي

Monday 23 يناير 2023 | 09:40 PM

علقت الفنانة عارفة عبد الرسول، على تصدرها الترند؛ وذلك بعدما حلت ضيفة مع الإعلامية ياسمين عز خلال برنامج كلام الناس، عبر فضائية إم بي سي مصر.

وقالت خلال تصريحات خاصة عبر مصر الآن: أنا طبعا توقعت كل الضجة دي، وكنت عارفة أني هتصدر التريند، لأن ياسمين في حد ذاتها تريند، واللى يقرب منها حايتصدر هو كمان.

وأضافت: بس أنا بحبها رغم اختلافي معاها في بعض الآراء وكنت عايزة أفهمها الدنيا ماشيه إزاي، زي ما أكون بكلم بنتي بالظبط، .وأعتقد حققنا أنا وهي التارجت.

وتابعت: ردي على منتقدي كلامي عن الميراث، أنا قولت في البرنامج إني هساوي بين ولادي بعيداً عن مخالفة الشرع، وهي الهبة اللى ممكن أمنحها لبنتي وأنا عايشة وشرعاً سليم حسب كلام اللى انتقدوني قبل كدة.

وكانت عارفة قد تحدثت عن علاقتها بـ عائلتها وقرارها في توزيع الميراث وهي على قيد الحياة، كما علقت على منتقدي صورتها بالمايوه، وكشفت العديد من الأسرار عن حياتها الشخصية لأول مرة.

وقالت عارفة عبد الرسول خلال لقائها في برنامج كلام الناس للإعلامية ياسمين عز المُذاع عبر شاشة إم بي سي مصر: قبل التمثيل أنا اشتغلت كتير، واشتغلت مع والدي في محل بقالة في إسكندرية وكنت باخد مرتب وبجيب بضاعة، وبعدين والدي فتح محل كوافير واشتغلت كوافيرة ولكني فشلت لأننا في وسط سوق شعبي والبنات هتطلع إزاي وسط السوق، وأنا في الجامعة اشتغلت مندوبة تأمين لأني اتعودت أصرف على نفسي وعلى طول بدور على شغل.

وواصلت عارفة عبد الرسول: أنا بقالي 44 سنة متزوجة، والفترة دي مكانتش سهلة وكان عندنا مشاكل وصعوبات وكفاح ولكننا كنا صحاب قبل ما نبقى زوجين وكنا بنحب التمثيل ولما اتخرجنا اشتغلنا في المسرح وأوقات الحياة بتكون صعبة، وأكيد فيه خناقات بيننا ولكن بنتصالح بـ فنجان قهوة وبقول له يا أستاذ وهو بيقولي يا أستاذة في الشغل.

كما تطرقت عارفة عبد الرسول للحديث عن توزيعها للميراث بالتساوي، قائلة: أنا بربي ولادي على التعاون والحب؛ لأن ابني أكبر من أخته بـ 6 سنين، وطول عمري مش بفرق وبحب أساوي بينهم في كل حاجة وعرفت إن فيه حاجة اسمها هبة وإني أهب الميراث ليهم وأنا عايشة، ولكن مرات ابني قالت لي طب والشرع بيقول إن الذكر مثل حظ الأنثيين؟ قولت إني مش قصدي أخالف الشرع وعايزة أساوي بينهم النص بالنص.

وعلقت عارفة عبد الرسول على منتقدي صورتها بالمايوه، والتي سبق أن نشرتها عبر حسابها بموقع فيس بوك، قائلة: أنا بسيطة وبطبيعتي ومن إسكندرية واتعودت أنزل البحر وإلا هيجيلي اكتئاب ونزلت صورتي بالمايوه وكنت في منتهى السعادة واللي باين كتف بس وبيقولوا لي يا ولية يا عجوزة اتلمي إزاي تلبسي بكيني، هو فين البكيني؟ ونصحوني أشيلها وأنا مش مقتنعة.

0 تعليق

0 أضف تعليقs

أضف تعليق

Your email address will not be published. Required fields are marked *

أخبار متعلقة

Contact Us